Mindfulness

Mindfulness en bewuster leven

Mindfulness Alkmaar

Ben je op zoek naar een rustig moment in je jachtige leven? Heb je last van slepende emoties en wil je leren om hier op een effectieve manier mee om te gaan en dingen los te laten? Bij trainingen zoals Mindfulness Alkmaar leer je om te luisteren naar je hoofd en je hart en leer je om je niet mee te laten slepen door je verstand, waardoor je stap voor stap de dingen accepteert die je toch niet kunt veranderen en bepaalde zaken los leert laten.

De pijlers van mindfulness

Mindfulness en andere technieken zoals Balancetraining, Qigong, Yoga, zijn geworteld in eeuwenoude, vooral boeddhistische en Taoïstische, technieken die je helpen terug te gaan naar jouw eigen basis. De grondlegger van Mindfulnesstraining Jon Kabat-Zinn heeft zeven houdingskwaliteiten ofwel pijlers meegegeven:

Niet oordelen

Nog voordat we iemand kennen, hebben we hem of haar al beoordeeld op zijn of haar uiterlijk. We oordelen anderen, maar daarnaast oordelen we ook onszelf. Vaak vinden we onszelf niet goed genoeg, zijn we onzeker. Leer tijdens de oefeningen om je niet te laten meeslepen door deze oordelen en er vanop een afstand naar te kijken.

Geduld hebben

Geduld is een schone zaak, maar geduld hebben is ook vaak heel moeilijk. Als je geduld leert hebben, leer je dat dingen zijn zoals ze zijn.  

Open houding

Een open houding betekent dat je situaties steeds weer probeert te zien alsof het voor de eerste keer gebeurt, zonder dat je er al een mening over hebt, omdat je het al eens of meerdere keren gezien hebt.

Vertrouwen

Leer letten op de signalen die je lichaam geeft en probeer daar op te vertrouwen, zodat je je eigen weg kunt gaan zonder dat je je te veel door anderen laat beïnvloeden.

Niet streven

Door te streven naar dingen die anders en misschien beter zijn zoals een nieuwe auto of een groter huis, verlies je het heden uit het oog. Doelen hebben in je leven is een goede zaak, maar je mag je er niet in verliezen.

Acceptatie

Leer een situatie te accepteren zoals deze is. Wat er ook op je afkomt, je kunt er weinig aan veranderen. Door acceptatie vind je rust als je moeilijke dingen meemaakt.

Loslaten

Wat je leuk vindt, wil je graag lang vasthouden en wat je als minder leuk ervaart, wil je liever vermijden. Door je open te stellen voor het heden, kun je ervaringen van vroeger laten zijn wat ze zijn en loslaten. Vasthouden van ervaringen zorgt alleen maar voor frustraties.

Waarom beginnen met mindfulness?

Iedereen die met mindfulness begint, heeft hier één of andere reden voor. Sommigen zijn op zoek naar rust in hun lichaam, anderen hebben stress en hierdoor last van allerlei kwalen. Wat de persoonlijke reden voor de keuze ook is, belangrijke redenen voor het aan de slag gaan met mindfulness zijn o.a. Leren ontspannen, leren focussen, nieuwe mogelijkheden leren zien, moeilijke emoties verwerken, stressniveau omlaag brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *